אתה תיתן לי את הכבוד המגיע לי !

אתה תיתן לי את הכבוד המגיע לי !

קהל נכבד קוראים וקוראות תעשו הרבה  כבוד לשייקה לוי- שעיה,  ישעיהו , חלפון , חכם מימון , ויקטור חסון, פיקסלה בוכטה, אברהם חטף פתח, פינטו , מיסייה לוי בעל החלומות והליקופטר.

הגשש הראשון שיצא ממצריים וילך לפני מחנה הבידור הישראלי החל מ1963 יהיה שעיה לוי (לא ישעיהו, לא שייקה, ולא בטיח! ) שנולד ב 1939 בקהיר שבמצריים.

שעיה הקטן שאביו נפטר עוד במצריים מסיבוכי כבד, עולה ארצה עם אימו מסעודה ואחיו הקטנים שכמו רבים אחרים נסו מפני הקרב המשמש ובא באל עלמין בין הצבא הנאצי ברשות הגנרל המהולל רומל "שועל המדבר " לבין מונטגומרי (מונטי ) הבריטי.

משפחת לוי הצעירה מגיעה ל היישר למחנות העולים שבגבעות שייח אברק, שבכמק יזרעאל.(המוזכר בשירו של אלכסנדר פן אדמה אדמתי "על גבעות שייח אברק וחרתיה" ).

מסעודה אימו של שעיה, שאינה אישה משכילה אבל כזו שניחנת בחושים אימהיים חדים , מבינה מהר מאוד מי נגד מי (פה) בארץ החדשה ?ושולחת אותי בגיל 4 ו"רבע" לקיבוץ למרות רצונו הטבעי להישאר עם המשפחה "יהיה לך טוב שם היא אומרת לו בערבית " .

שעיה הקטן ילד בן ארבע בקושי יודע ערבית ובלי אף מילה בעברית נעקר ממשפחתו  ונשלח לקיבוץ אמנם לטובתו אבל בניגוד גמור לרצונו.

(סצנה טראומטית  ומאוד לא פשוטה שתלווה אותו  מאז באשר ילך.)

בקיבוץ עין הים (ששמו שונה מאוחר יותר לעין כרמל ) הוא מקבל את השם שייקה ומתבלט עד מהרה ביכולות הקומיות שלו.

בניגוד לילדי חוץ אחרים שהיו חריגים בחברה הקיבוצית הסגורה ועל כן נותרו לא אחת בשוליים שייקה הופך לדמות מרכזית בחברה שהרי ילדים כמו גם מבוגרים אוהבי מאוד את מסמר הערב .

לאחר כחמש שנים בהן לא ראה את משפחתו ולא היה לו שמץ של מושג איפה הם או מה עלה בגורלם? וההיפך ..(כי אין טלפונים, פלאפונים ,פקסים , אינטרנט או טלגרמות ) מגיעה סבתא שלו נעמי שעלתה אף היא מאלכסנדריה לבית המשפחה שהתיישבה בינתיים בשכונת התקווה.

נעמי שואלת את מסעודה (אימו) (ויין שעיה?) מה זה איפה שעיה ? ומסעודה עונה בערבית "ראח אל חיפה" יענו הלך לחיפה.

סבתא נעמי(על תקן סבתא זפטה ) לא מבזבזת זמן ועולה על האוטובוס לחיפה. היא יודעת רק שתי מילים בעברית עין הים ושעיה.

בתחנה המרכזית בחיפה היא זרה בנוף והולכת ומנסה את מזלה בין העוברים והחולפים כשהיא ממלמלת חליפות "עין הים… עין הים" עד שלגמרי במקרה שומע אותה איזה חבר משק משם ושואל אותה "וואלק אני מעין הים גברת מה יש לך שם" ? והיא עונה נרגשת "שעיה שעיה" .

היא באה לקחת אותו למשפחתו לחגוג את ליל הסדר ואכן שעיה הקטן מגיע ורואה את אימו ואת אחיו הקטנים לאחר שלא ראה אותם חמש שנים.

את הפגישה עם אימו שבדיוק תלתה כביסה על הגג הוא תיאר באוזניי כמי שקפאו שד "היה בינינו קיר הוא אמר לי לא יכולתי לבטא את המילה אימא כי לא באמת הכרתי לא אותה ולא את המילה".

בכיתה השביעית נעקר שייקה שוב! הפעם מעין כרמל ונשלח לקיבוץ גבעת ברנר בו הוא שוהה עד כיתה יא שלאחריה הוא שב לעין כרמל.

ב1958 זמן קצר לפני גיוסו לצה"ל,הוא ניגש כמו רבים מבני הדור ההוא שביקשו להתמקצע באומנויות הבמה למבחני קבלה ללהקה המצליחה של התקופה שהייתה להקת הנח "ל.

שעיה הקטן שהפך בינתיים לשייקה הבוגר מגיע ראשון, למבחנים אבל מכיוון שלא הצטייד מראש (בויטמין P) המפורסם נכנס רק כמספר 28. להקת הנחל של אותם הימים נשענה רובה על מה שיגדיר לימים (הדוקטור למיאוס כללי אבישי בן חיים)"הגמוניותה של ישראל הראשונה" , ועל כן שייקה ששם משפחתו הוא לוי (למרות שהגיע מקיבוץ) לא זוכה שם ליחס מועדף כלל ועיקר, עד לשלב שבו הוא נעלב ועוזב באמצע האודישן שממנו הוא מתגלגל בסוף לאחר מסע תלאות לא קטן ללהקת פיקוד הגדנ"ע וממנה ללהקת פיקוד מרכז.

באותם הימים האכסניה של הלהקות הצבאיות הייתה בית החייל בתל אביב ושם הוא פוגש לראשונה את פולי וגברי מלהקת הנחל כמו גם רבים וטובים אחרים.

מיד עם שחרורו מצה"ל הוא מצטרף ללהקת השעות הקטנות בצפת וזוכה לבצע שני סולואים ראשונים לשירים "ליל אמש"(כל הכוכבים דולקים הלילה כאן..) ו"שיר השוק"(על כן שתו ואכול ושמח ביין …).

באותה תקופה הוא מתקבל גם לתיאטרון הקאמרי ואף זוכה לעשות תפקיד קטנטן כניצב במחזה השייקספירי הלילה ה12.

את התקופה המשמימה בקאמרי הוא תיאר לי כמי שיושב , מצפה , וממש מתפלל לקרן אור שתפציע, ותיגאל אותו משיממונו כי לא היה לו כסף ולקיבוץ הוא לא התכוון לחזור.

לבסוף ב1960 מגיעה כבמטה קסם ההצעה הקוסמת וה"סקסית" להצטרף ללהקת בנים חדשה בשם התרנגולים , אבל שייקה עדיין מתלבט מהסיבה הפשוטה שקביעות בקאמרי של אז הייתה מניית זהב בטוחה.

לאחר שנועץ בחבריו מלהקת פיקוד מרכז אילי גורליצקי ועודד קוטלר שהיו יחסית ותיקים בתיאטרון מחליט שייקה ללכת לתרנגולים ולכתוב לנו פרק בהיסטוריה של התרבות הישראלית.

בתרנגולים שייקה חובר לפולי אותו הכיר מבית החייל ולאחרים נוספים גברי מצטרף יותר מאוחר רק לתוכנית השנייה של התרנגולים.

לאחר התוכנית הראשונה של התרנגולים עוזבים כמה מחברי הלהקה חנן גולדבלט , יהורם גאון, ויוסי צמח לטובת תיאטרון החמאם שניפתח אז והיה נחשק, בועט, ומפתה הם מציעים לשייקה להצטרף אליהם והוא שוב מתלבט כי העבודה בתרנגולים עם נעמי פולני הייתה ספרטנית ונוקשה שנה וחצי חזרות חזרות ועוד פעם ח ז ר ו ת.

 אבל פשנל שמגיע אז כמנהל לתרנגולים מ- החמאם רומז לו שכדאי לו להישאר ושייקה שסמך מאוד על פשנל ושראה בו דמות אב אכן נשאר לבסוף ומכנה את ההחלטה הזו עד היום כ"אצבע אלוהים".

.למרות שהוא מעולם לא  למד פיתוח קול היה ויש לו עד היום  מנעד קולי ר ח ב  ו נ ד י ר !! ועל כן הוא נחשב בצדק  לאחד הקולות הטובים בזמר העברי לדורותיו.

הדמויות ששייקה הרבה לעשות לאורך השנים במערכונים של הגששים היו בהלימה מוחלטת לקול שלו כבעלות מנעד רחב.

מצד אחד דמויות גסות ומפחידות כדוגמת ויקטור חסון , חלפון, חכם מיימון .. ומהצד השני חמות עממיות ואפילו עליזות, כדוגמת מיסייה לוי, דוקטור ליכטיג בר זהר או הדוקטור למחול שוקי חפציבה.

לשאלת התם ו"המטומטם" שלי מה היה לדעתו סוד הצלחתם של הגששים? הוא השיב לי:

"נעמי פולני הייתה בית הספר שלנו! והיא לימדה אותנו להעדיף תמיד את טובת העניין על פני עניינים אישיים וכך עשינו תמיד כל ההחלטות שהתקבלו בגשש החיוור במשך 36 שנים !! חייבות היו להתקבל רק פה אחד!".

שייקה לוי הביא לגששים את רוח הקיבוץ מחד ואת הסלסולים המצריים ("עוואז אל פלפילו)מאידך". הוא איש רגיש ,חם וטוב לב, שנזהר מאוד בכבודו וצריך להרגיש אותו  ולדעת לכבד את זה.

שייקה הוא פטריוט אמיתי שכואב את המצב של המדינה שלנו אותה הוא אוהב בכל ליבו. הוא אירח אותי בחום וזכר לי חסד נעורים עת הלך יחד עם הוריי בין שבילי חסדייה של הארץ הטובה ההיא.

הוא הגיש לי בידידות קפה שחור דלוח ונטול נשמה, ולשאלה שלו איך הקפה ?השבתי "ררררעעעע… רעעעע מאוד שייקה מה זה? מה איתך ? אסור לך להגיש קפה כזה אתה ויקטור חסון מה קורה לך"??

ישנה מן קביעה לא מבוססת כזו שטוענת שפולי ז"ל היה המוכשר ביותר מבין השלושה קביעה מאוד לא מקצועית שאינה מסתמכת על דבר זולת סימפתיה והרגשה. מבלי לגרוע  מפולי חלילה דבר, יוסי בנאי אמר פעם שסוד הקסם של הגששים היה תמיד שלושתם יחד ! כי כל אחד משלים את השני והשלישי.

בנאי הוסיף ואמר "שעם כל הכבוד לכל הכותבים והבמאים .. ויש כבוד ומגיע קרדיט לשייקה (אופיר) לניסים אלוני למוטי קירשנבאום ולי.. זה קודם כל ובראש ובראשונה הם!

אתה לוקח את גברי שייקה ופולי ושם אותם יחד על הבמה וזה יוצא לך אש"!!

עוד על שייקה לוי והגששים בהרצאה שלי אז מה באמת היה לנו שם ?

סיפורה של אגדת הגשש החיוור .